In het atelier van Gijs Industrial Design Engineers staat de eerste fiets met een elektronische tag [merkteken]. In een van de buizen van het frame zit een gat, waarachter een chip met een uniek nummer schuilgaat. Met een scanner is deze read only-chip af te lezen. Het nummer wordt vervolgens opgezocht in een landelijke databank waarin de aangiften van diefstallen staan en de persoonsgegevens van de rechtmatige eigenaars. Zo kan de politie een gestolen fiets snel terugbezorgen. Fietsendiefstal blijft de onbetwiste nummer één van de kleine criminaliteit. Een autodief moet een gestolen wagen zorgvuldig ‘omkatten’ – voorzien van nieuwe chassisnummers en een ander uiterlijk – en dan nog is die alleen in het voormalige oostblok of Afrika te verkopen. Een gestolen fiets is veel makkelijker te verhandelen omdat een sluitende landelijke registratie ontbreekt. De graveeracties met postcode en huisnummer hebben buiten de eigen gemeentegrenzen nauwelijks effect. Bovendien kunnen professionele dieven de letter-cijfercombinatie eenvoudig wegslijpen. De technologie bracht uitkomst: als wilde paarden te volgen zijn met chips, waarom dan niet het stalen ros? De RAI Vereniging gaf Gijs opdracht het idee uit te werken. De chip van een kubieke millimeter zit samen met een antenne opgeborgen in een kunststof buisje van een centimeter lang en twee millimeter doorsnee. Biologen spuiten deze tag met een injectienaald bij dieren onder de huid. De holle naald wordt ook gebruikt om Engelse motoren te merken: de tag wordt daarbij ergens in het zadel gespoten. ‘Het grootste probleem bij fietsen is dat ze geen volume hebben, het zijn alleen maar buizen’, zegt ontwerper Jorrit Schoonhoven (30). ‘In ons programma van eisen hebben we braakveiligheid op de eerste plaats gezet, meteen gevolgd door afleesbaarheid. Bevestiging aan de buitenkant viel daarom af: een tik met een hamer is voldoende om de chip te mollen. Maar als de chip ín het frame zit, werkt de stalen buis als een kooi van Faraday die het aflezen verhindert.’ Verder moest het systeem op alle fietsen passen en binnen tien minuten montabel zijn. De materiaalkosten mochten maximaal tien gulden bedragen. Tot slot moest de uitstraling, anders dan bij de gegraveerde postcode, hightech zijn. Vanwege de beveiligingseis mocht de tag niet recht achter het gat zitten. Gijs lijmde de chip op een geknikt stalen stripje dat uitloopt in een ringetje, het geheel lijkt op de clip van een miniatuurvulpen. De clip wordt loodrecht in het frame gestoken, het ringetje blijft erop liggen. De tag zit dan naast het boorgat. Het gat wordt afgesloten met een holle popnagel: een huls wordt in het gat geschoven en van binnenuit tegen het frame geplet. Met een boor is de huls niet te verwijderen: de boorkop slaat vast in het zachte metaal en het geheel gaat draaien. ‘Voordeel van deze popnagels is dat ze in de fietsindustrie al worden gebruikt, bijvoorbeeld om een bidon op het frame te zetten. Die vertrouwdheid bespoedigt de acceptatie door de branche.’ Het gat stuitte in de werkgroep van de RAI Vereniging aanvankelijk op emotionele bezwaren: fabrikanten willen hun glimmende frames heel houden. ‘We zijn toen opnieuw begonnen en hebben de chip in een opvallende plastic koker gevat, die met twee stalen spanbanden op het frame vastzit. Als de dief de chip onklaar wil maken, breekt de kunststof huls. Probleem is dat de politie aan een vernielde tag geen bewijs kan ontlenen. Misschien heeft een voorbijganger het wel gedaan.’ Deze variant voldeed dus niet. De uiteindelijke oplossing bleek simpel: een combinatie van beide systemen. De chip aan de buitenkant is snel afleesbaar door de politie en waarschuwt potentiële dieven dat de fiets beveiligd is. Als de huls kapot wordt geslagen, is er de chip ín de buis als achtervanger. Om de angst voor het gat weg te nemen, maakte Gijs een simpele boormal: met een knelband – van het type dat verpleegsters gebruiken om een arm af te binden voor bloedafname – zet je een boorhuls op de buis. ‘Psychologisch voordeel is dat je hiermee niet ziet dat de boor erin gaat.’ Inmiddels heeft de politie enkele proefscanners gekregen. Pas als de RAI Vereniging groen licht geeft voor de landelijke invoering, ontwerpt Gijs een definitieve scanner met de afmetingen van een zaktelefoon. ‘Het is het kip-of-eiprobleem. Het systeem werkt alleen als we snel een goede dekkingsgraad halen, we mikken op zestig procent. Enkel de RAI Vereniging heeft voldoende power om een standaard voor de FietsTAG te stellen.’
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- Mooi Nederland
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
- De kust
- De lunch
- De markten van Amsterdam
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A2
- Dossier A4
- Dossier A10
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit