Snelwegen vergen steeds meer plaats: het aantal rijstroken neemt toe en tegelijk trekt de Wet Geluidshinder steeds ruimere contouren waarbinnen niet gebouwd mag worden. Zeker in de Randstad is dit een fnuikend probleem. Wat is logischer dan de snelwegen onder de grond te stoppen en erbovenop te bouwen? En passant ontstaat dan een fraaie overgang tussen stadsdelen die nu nog wreed gescheiden zijn door asfaltrivieren. Stedenbouwers en architecten maken al jaren de ene mooie schets na de andere. Tot nu toe gooit de veiligheid steeds roet in het eten. Het ultieme horrorscenario van Rijkswaterstaat is een tankwagen met vloeibaar gas die midden in de tunnel op een brandende vrachtwagen botst. Dan ontstaat een BLEVE, een Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion. Om dit inferno te voorkomen zijn op doorgaande snelwegen geen overkappingen toegestaan die langer zijn dan tachtig meter. Is dat wel het geval – zoals bij de Coentunnel – dan wordt het transport van gevaarlijke stoffen omgeleid, wat weer extra gevaren met zich meebrengt omdat op de snelweg de kans op een ongeluk nu eenmaal het kleinst is. Achterhaalde normen vindt Frank van der Hoeven, promovendus van het Interfacultaire Onderzoeksprogramma Gebruik Ondergrondse Ruimte aan de TU Delft. ‘Rijkswaterstaat kijkt alleen naar oeververbindingen. Als die ontploffen is de ramp inderdaad niet te overzien, een stroom modder maakt de tunnel onbereikbaar voor reparatie. De indirecte economische schade loopt al snel in de miljarden. Maar overkapping van een snelweg is een ander verhaal, die kun je veel makkelijker repareren.’ Concrete aanleiding voor zijn onderzoek was het plan om de A15 aan de zuidrand van Rotterdam te overkappen. Ter plekke moet de weg verbreed worden tot tweemaal vijf rijstroken, daarnaast komt de Betuwelijn en er is een woonwijk van tienduizend woningen in aanbouw, Vinex-locatie Midden IJsselmonde. Pikant detail: dit is de route met het hoogste aantal gevaarlijke transporten van Nederland: jaarlijks ruim 178 duizend vrachtwagens en 23.500 treinwagons. Ook de gewone drukte is groot: per dag komen er 160 duizend auto’s langs. ‘O ja, er was nog een probleempje: er sneuvelen twee parken en het groen moet gecompenseerd worden.’ De dienstkring van Rijkswaterstaat ging aan de slag en liet twee oplossingen doorrekenen: een hol dijklichaam met een aaneengesloten dak van 430 meter en een DODO-variant: dicht-open-dicht open. Er komt dan steeds een stuk overkapping van tachtig meter en een open stuk van vijftig meter. De DODO-variant is een typisch ambtelijke oplossing: formeel is het dan geen tunnel meer. Beide varianten voldoen echter niet aan de norm voor groepsrisico’s die Rijkswaterstaat intern hanteert. Deze groepsnorm houdt rekening met de krantenkoppen. Eén dode is geen nieuws, dus dat mag maximaal eens per tien jaar gebeuren. Tien doden leidt tot kamervragen, dat mag eens per duizend jaar. Bij honderd doden moet de minister opstappen: eens per honderdduizend jaar. Van der Hoeven: ‘Eigenlijk is het risico nog groter dan Rijkswaterstaat zegt. Er is gerekend aan tien rijstroken, maar ter plekke zijn er dertien rijstroken vanwege het nabijgelegen knooppunt Vaanplein.’ Het alternatief van Van der Hoeven is briljant in zijn eenvoud: de verkeersstromen worden gescheiden, het vrachtverkeer krijgt in beide richtingen een eigen smalle buis. ‘Die buis is voor alle vrachtwagens. Er wordt altijd gepraat over LPG-wagens, maar gewone vrachtwagenbranden komen veel vaker voor. Kijk maar naar de Mont-Blanctunnel.’ Er wordt bovendien ruimte tussen de buizen vrijgehouden, waardoor een ongeluk zo min mogelijk gevolgen heeft voor het andere verkeer. Gevolg is wel dat de weg breder wordt, een overkomelijk bezwaar omdat er op de weg gebouwd kan worden. Van der Hoeven liet Rijkswaterstaat zelf de veiligheidsanalyse maken. ‘Hun centrale Bouwadviesdienst wilde wel, op voorwaarde dat het om een algemene tunnel ging. Ik heb toen “toevallig” de specificaties opgegeven die de A15 ook heeft.’ De tunnel voldeed ruimschoots aan de normen, hij is zelfs nauwelijks onveiliger dan een open weg. Van der Hoevens tweede grote ingreep was verlenging van de tunnel. ‘Bij een tunnelmond krijg je altijd een opeenhoping van uitlaatgassen. De eerste honderd à tweehonderd meter van een tunnel zijn dan ook nauwelijks bruikbaar voor gebouwen of een park. Aan de voorgestelde lengte van 430 meter heb je dus net niks.’ Van der Hoeven liet tunnels van vijfhonderd tot tweeduizend meter doorrekenen, dat leverde geen problemen op. ‘Misschien kan het nog wel langer, maar met twee kilometer kun je de meeste locaties van Nederland wel ondertunnelen.’
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- Mooi Nederland
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen