Zij en ik hebben een simpele afspraak over bonnen: de overtreder betaalt. Als er een acceptgirokaart in de bus valt, worden de agenda's tevoorschijn gehaald om te kijken of zij die dag de auto geeft gebruikt of ik. Want uit je hoofd weet je natuurlijk niet of je op 16 januari jongstleden 116 kilometer per uur reed op de A16. Een helder systeem, alleen gezamenlijke ritjes leiden nog wel eens tot discussie. Politiecontrole is een virtuele aangelegenheid geworden: je wordt geflitst met een radarinstallatie, de rekening wordt volautomatisch aangemaakt door de afdeling Justitiële Incasso en je betaalt de bon per Girotel. Een donderpreek komt er al lang niet meer aan te pas, zelfs geen opgeheven vingertje: een verkeersovertreding is teruggebracht tot een financiële transactie. Doordat de link tussen overtreding en straf zo dun is geworden, heb ik nauwelijks schrik meer voor agenten. Ook de invoering van de APK hielp een handje: je wordt nooit meer aangehouden voor een technische inspectie, de politie tikt hoogstens stiekem je kenteken in op haar boordcomputer. Fluitend rijd ik ze tegenwoordig dan ook voorbij. Deze ontspannen houding wreekt zich in het buitenland. Een reis van vijf weken door het voormalige oostblok leverde evenzovele bonnen op. De eerste keer was ik zo verrast door de agent die met geheven knuppel de weg op sprong, dat ik bijna vergat te remmen. Hij vond dat ik niet had mogen draaien op dat punt, er stonden alleen pijlen voor rechtdoor en voor linksaf. Had ik soms een pijl voor een U-bocht gezien? Nee, maar ook geen bord dat zulks verbood. Ik moest in zijn auto stappen en na een korte verkeersles kwam hij terzake: wilde ik een bon of konden we het ook zonder officiële papieren afhandelen? Dat laatste bleek de helft goedkoper. Verder kreeg ik nog bonnen voor te laat remmen bij een zebrapad, te hard rijden en fout parkeren, maar de mooiste was de bon voor een barst in de voorruit. De agent trapte niet in mijn smoes dat het net gebeurd was en dat er geen Citroëngarage in de buurt was. Had ik maar aangifte moeten doen bij de politie, vond hij, dan had ik een vrijgeleide gekregen. En nee, hij ging zo'n papier niet voor me maken. Na een alcoholtest en een borende blik in mijn pupillen bij wijze van drugscontrole, kwam ook hij ter zake. Hij haalde een geplastificeerd kaartje tevoorschijn dat een strafmaat van achthonderd tot twaalfhonderd roebel vermeldde, maar om me tegemoet te komen wilde hij wel genoegen nemen met vijfhonderd. De driehonderdvijftig roebel die ik uit mijn zak haalde bleek ook genoeg, maar een vrijwaringsbewijs voor de kapotte ruit kon er dan natuurlijk niet meer af.Mijn respect voor de smeris was al snel weer op het oude peil. Als ik een politieauto voor me zag, sloeg ik zo snel mogelijk af om uit de buurt te komen. Een agent langs de rijbaan die achteloos met zijn knuppel zwaaide? Ik stond al op de rem om te vragen wat of hem beliefde. En eerlijk is eerlijk: ik reed een stuk rustiger. Ik remde bij zebrapaden, stopte voor oranje, reed niet meer dan vijftien kilometer te hard. Geheel gedomesticeerd kwam ik terug in Nederland. Vlak voor Amsterdam in de bocht van de snelweg bij Zaanstad begon een waarschuwingsbord in de berm te branden met de tekst 'U rijdt te snel'. En bij die mededeling bleef het: geen agent, geen bon. Ik gaf nog maar wat gas bij
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
Projecten
Onderwerpen
Series
- De kust
- De lunch
- De markten van Amsterdam
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A2
- Dossier A4
- Dossier A10
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen