Architecten en stedenbouwers krijgen steeds meer normen op hun tekentafel. Is ontwerpen in dit woud van regels en eisen nog wel mogelijk? 'Poldernormen' is een serie over de oprukkende normering. Deze maand: de Europese milieurichtlijnen. Nederland heeft ze lang geleden ondertekend, de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn. Al in 1979 werd de bescherming van vogels geregeld; planten en overige dieren waren in 1992 aan de beurt. Toch begint nu pas duidelijk te worden welke gevolgen beide richtlijnen hebben voor de ruimtelijke ordening. Natuurbeschermers dagen provincies en gemeenten met succes voor de rechter. De kamsalamander maakte een woonwijk bij Vught onmogelijk, vogels verhinderden de aanleg van toeristische fietspaden bij Kampen en de korenwolf houdt nog steeds een grensoverschrijdend bedrijventerrein bij Heerlen tegen. Decentrale overheden zijn namelijk verplicht om Europese richtlijnen in de praktijk te brengen, ook als de landelijke overheid het laat afweten met de vertaling van die richtlijnen in nationale wetgeving of beleid. Lange tijd dacht het ministerie van LNV dat de bestaande natuurgebieden en nationale parken voldoende bescherming zouden bieden voor flora en fauna – Nederland liep immers voorop met zijn milieubeleid – maar de Europese Commissie dacht daar anders over. Ook het Structuurschema Groene Ruimte (SGR) - waarin onder andere de Ecologische Hoofdstructuur is vastgelegd - vond in Europese ogen geen genade: Nederland moet expliciet en actief beleid voeren om de leefgebieden te beschermen. Om een forse dwangsom te voorkomen breidde het ministerie op 1 februari 2000 het aantal beschermde vogelgebieden uit van 37 tot tachtig. De totale oppervlakte komt daarmee op een miljoen hectare. Voor de Habitatrichtlijn is Nederland nog niet zo ver: de voorlopige voordracht aan de Europese Commissie is net de deur uit. In september 2001 doet de commissie een uitspraak over deze lijst en daarna begint de Nederlandse inspraak. De ervaringen met de Vogelrichtlijn voorspellen onweer: tegen de aanwijzing van de vogelgebieden werd maar liefst vijfduizend maal protest aangetekend. De Habitatrichtlijn gaat ver: er mogen geen wezenlijke verstoringen plaatsvinden van het gebied en van de beschermde planten en dieren, noch door ingrepen in het gebied zelf noch door ingrepen daarbuiten (externe werking). Als een significante verstoring dreigt, moeten vier vragen beantwoord worden: ontbreken alternatieve oplossingen; zijn er ‘dwingende redenen van groot openbaar belang’; is functionele compensatie mogelijk; wordt het voortbestaan van de populatie niet in gevaar gebracht? Pas als alle vier de vragen positief beantwoord zijn, mag het project doorgaan. Bestaande activiteiten mogen in principe worden voorgezet, behalve als die op langere termijn leiden tot een verlaging van de kwaliteit. Dan is de overheid ‘gehouden passende maatregelen te nemen om deze nadelige effecten weg te nemen’. Ook in de planvorming werpen de Europese richtlijnen hun schaduw vooruit. Adviseur Tjaard Jager van de gemeente Dronten: ‘Begin 2000 zijn de Veluwerandmeren in hun geheel voorgedragen voor de Vogelrichtlijn en dat legt een bom onder het herinrichtingsplan dat we de afgelopen jaren hebben opgesteld met het Rijk, twee provincies, twee waterschappen en tien gemeenten. De meren vielen al lang onder de Ecologische Hoofdstructuur, maar dat stond recreatief medegebruik niet in de weg.’ Jager verwacht weinig van het bezwaarschrift dat Dronten heeft ingediend tegen de voordracht, net zo min als van de aansluitende gang naar de Raad van State. Het is de vraag of de gemeenten nu nog bereid zullen zijn het convenant te ondertekenen dat voorziet in een investering van veertig miljoen euro. Daarmee komt ook de geplande natuurontwikkeling op losse schroeven te staan. De Habitatrichtlijn brengt minstens zo veel onzekerheid met zich mee. ‘In de eerste plaats weten we niet waar dieren zitten, en vervolgens weten we niet wat een significante verslechtering is’, zei een Friese beleidsambtenaar op de studiemiddag die het NIROV in november over de Europese regelgeving organiseerde. Hij vreest dat het draagvlak voor natuurbescherming daardoor zal afkalven. Hij kreeg steun uit onverwachte hoek: Hindrik-Jan Knot van de vereniging Das & Boom sprak zijn medelijden uit met projectontwikkelaars. Naast de verwarring over de Europese richtlijnen zitten zij ook nog met de onzekerheid over de ‘rode lijst’. Hierop staan 650 dieren en planten die onder de Natuurbeschermingswet vallen. ‘Zo’n man koopt een kale akker en denkt aan de slag te kunnen. Maar als wij daar, zoals in Heerlen, een bedreigde diersoort vinden, heeft hij een levensgroot probleem.’ Officieel rept de Natuurbeschermingswet niet van leefgebieden: alleen individuele exemplaren worden beschermd. Maar als ergens een populatie wordt gevonden, kunnen natuurbeschermers meteen het zwaarste wapen uit de kast halen en roepen dat de gehele soort zal uitsterven als dat gebied verdwijnt. Over de levensvatbaarheid van die populatie of over alternatieve gebieden die wellicht beter geschikt zijn, hoeven ze zich in eerste aanleg niet druk te maken. Een vlekkenkaart met alle leefgebieden van de 650 soorten zou een einde aan deze onzekerheid maken, maar het ministerie van LNV, dat op de NIROV-studiemiddag schitterde door afwezigheid, weigert vooralsnog zo’n kaart te maken. Officieel omdat die te statisch zou zijn en bestuurders lui zou maken, maar in werkelijkheid waarschijnlijk omdat bijna heel Nederland eronder zou vallen. Het mag duidelijk zijn: Europese regelgeving vergroot de kloof tussen lokale democratie en milieunormen. Op de Waddeneilanden, waar traditioneel grote afkeer bestaat van bemoeizucht van het vaste land, werd de Vogelrichtlijn aanvankelijk slechts als een van de vele wettelijke regels gezien. Toen de enorme implicatie duidelijk werd - negentig procent van de eilanden zou Natuurbeschermingsgebied worden - kozen de vijf gemeentebesturen gezamenlijk voor een offensieve aanpak. Met minister Van Aartsen, toe nog LNV, vonden zij een creatieve oplossing: de Vogelrichtlijn zou worden ingevoerd door de bestemmingsplannen aan te passen. Op deze manier zou de beslissingsbevoegdheid op gemeentelijk niveau blijven liggen. Rijk, provincies en gemeenten gingen akkoord, maar afgelopen oktober gooide de Europese Commissie roet in het eten: zij vond het bestemmingsplan een te passieve bescherming. Ton Kreukels, hoogleraar planologie van de Universiteit Utrecht, sloot de studiemiddag van het NIROV af met een waarschuwing tegen een verdergaande technocratisering van het natuurbeleid. ‘Hoe sympathiek natuurbescherming ook is, het kan niet zo zijn dat één deelbelang voorop wordt gesteld. Op regionaal niveau moet per definitie een afweging van alle belangen worden gemaakt en dat kan alleen de politiek doen. Een trade off van milieu-eisen moet dus mogelijk zijn.’ De afgevaardigde van Das & Boom protesteerde kalmpjes, hij weet de Europese richtlijnen aan zijn zijde.
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- Mooi Nederland
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen