De productie is een fluitje van een cent. De ronde lijst is geperst met een bestaande mal voor bijzettafeltjes. In één zijde van de lijst is een zaagsnede gemaakt waar een vierkante spiegel doorheen wordt geschoven. In de tegenoverliggende zijde zijn twee driehoekjes uitgebeiteld waarin de hoeken van de spiegel rusten. De BP-spiegel is sinds een half jaar te koop en past perfect in de huidige trend van ready-mades: bestaande producten of halffabrikaten die een nieuwe functie hebben gekregen: een koplamp als schaal, een puddingvorm als lampenkap, een klauwhamer als kapstok, een verfroller als wc-papierhouder. Maar modieus is deze nieuwe spiegel bezwaarlijk te noemen: het oorspronkelijke ontwerp is ruim veertig jaar oud. Het is van de hand van de vorig jaar overleden estheet Benno Premsela, vandaar de naam BP. Als kunstpaus drukte Premsela decennialang een zwaar stempel op de Nederlandse ontwerpwereld. Toch is zijn eigen oeuvre opvallend bescheiden: een lusjestapijt, een vaas, een bloembak. En die spiegel uit 1956. Vlak voor de Eerste Wereldoorlog zette de Franse schilder Duchamp een fietswiel op een keukenkruk. Daarmee deed de ready-made zijn intrede in de beeldende kunst. Premsela was een van de eersten die het concept toepaste in het industriële ontwerp. Tot 1974 werden zijn spiegels in kleine oplages geproduceerd, daarna raakt het ontwerp in de vergetelheid. Totdat Loek Kemming (47) het tegenkwam in Premsela’s monografie Een vlucht naar voren. De eenvoud van de spiegel fascineerde Kemming en hij stelde zijn compagnons van de Vormgeversassociatie voor om de spiegel op te nemen in de collectie die zij uitbrengen onder de naam Designum. ‘Van oorsprong zijn we grafisch ontwerpers, sinds 1980 brengen we daarnaast een bescheiden collectie industriële ontwerpen uit. Aan marktonderzoek doen we niet, het gaat erom of we een product zelf zouden willen hebben. We willen heldere producten met een lange visuele levensduur.’ De productie van onderdelen en het bezoeken van winkels besteedt de Vormgeversassociatie uit. De rest gebeurt in het Achterhoekse atelier, van de assemblage tot de service. ‘We produceren op voorraad zodat we binnen een dag in heel Nederland kunnen leveren.’ Opname van de spiegel in het assortiment kostte veel interne discussie. Uiteindelijk mocht Kemming van zijn compagnons aan de slag en ging op zoek naar een mal. ‘We werken met kleine oplages, met duizend per jaar zijn we heel tevreden. Een mal laten maken was daarom te duur. Dat leek geen probleem, Benno had de zijne tenslotte ook gewoon gevonden.’ De eerste mal leverde lijsten op met een anderhalve centimeter grotere diameter, bovendien was de wand een fractie dunner. ‘Het resultaat was vreselijk, de spiegel verloor op slag zijn robuustheid. Het was veel te ijl. Toen pas bleek hoe geraffineerd de lijst gekozen was.’ Pas na een jaar zoeken vond Kemming een geschikte mal in het magazijn van een Duitse houtbuiger. ‘Dunne houtstroken worden onder druk in zo’n mal geperst. Voor de blankgelakte versie laten we als toplaag een dun laagje kersenhout meepersen. De zwartgelakte variant is geheel van multiplex’. De toplaag is niet de enige verbetering. ‘Bij nader inzien bleek de originele spiegel slordig afgewerkt. De verdiensten van Premsela lagen niet zo zeer op het technische vlak.’ Om de spiegel op te hangen had Premsela aan de achterzijde simpelweg een stukje uit de lijst laten zagen. Over die uitsparing was vervolgens een plaatje ijzer geschroefd. Kemming koos voor een elegantere en simpelere oplossing: hij boorde een gat tot halverwege de lijst. Bij een blouse zou dat een blinde sluiting heten. Bij de spiegel wordt een stokschroef geleverd: een schroef die niet eindigt met een kop maar met een schroefdraad waar de lijst overheen kan worden geschoven. Om beschadiging van de muur te voorkomen zitten achterop de lijst twee doorzichtige plastic dopjes. Deze zorgen tevens voor stroefheid zodat de spiegel niet makkelijk uit het lood komt te hangen. ‘Als een product bijna niets is, zijn details des te belangrijker.’ Een productontwerper is Kemming niet. ‘Als grafisch ontwerp denk ik te plat en staan mijn handen verkeerd. Maar ik kan ontwerpen wel goed beoordelen en verwerkelijken. Ik ben meer productontwikkelaar.’ Hij zou meer klassiekers in de collectie willen opnemen. ‘Het is onzin dat producten steeds nieuw moeten zijn. Een wasbakje van vilt en polyesterhars is leuk voor de discussie over het vak, maar uiteindelijk is het vooral een media-event. Dan is het meer de moeite waard om het stof van oude ontwerpen af te blazen en te kijken of ze nog steeds iets toevoegen.’ Premsela was al ziek toen Kemming hem het eerste proefmodel liet zien. ‘Hij was heel opgetogen, de wijzigingen vond hij verfrissend. Tijdens die bijeenkomst hebben we meteen de contracten getekend.’ Nog geen drie weken later werd de bepaling van kracht dat de royalties overgingen op zijn erfgenamen.
Taal / Language
Boeken
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
Kranten en tijdschriften
- AD Magazine
- Academie van Bouwkunst
- Arcam
- Archined
- Architectuur Lokaal
- Arma
- Autoweek
- BPD Magazine
- Blauwe Kamer
- Bouw
- Brussel Deze Week
- CRa
- De FLA-krant
- De Gids
- De Groene Amsterdammer
- De Journalist
- De Volkskrant
- De Zaak
- HP/De Tijd
- Het Financieele Dagblad
- Het Parool
- Humanist
- Intermediair
- Lira Bulletin
- Lucasx
- Mainline
- Metro
- Mooi Nederland
- NRC Handelsblad
- NRC Magazine
- NRC Next
- NRC Weekblad
- New Business
- OneWorld Magazine
- Podium voor Architectuur
- Psy
- S+RO
- Smaak
- Spiegel Online
- Stad-Forum
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
- Trouw
- Uit&thuis
- VPRO Gids
- Veldhovens Weekblad
- Vrij Nederland
- Wallenburgtribune
- Wij maken Nederland
Projecten
Onderwerpen
Series
Trefwoorden
- Aids
- Amsterdam
- Architectuur
- Auteursrecht
- Auto
- Bajes
- Bedrijventerrein
- Berlin
- Bos en Lommermarkt
- Brussel
- China
- Corona
- Drugs
- Eindhoven
- Fietsen
- Ghana
- Groot-Amsterdam
- India
- Luchthaven
- Markt
- Monumenten
- Ontwerpen
- Openbaar Vervoer
- Openbare ruimte
- Psychiatrie
- Reclamemasten
- Rotterdam
- Schiphol
- Shopping
- Snelweg
- Teksten voor fotoboeken
- Toerisme
- Veiling Aalsmeer
- Veldhoven
- Verboden toegang
- Verrommeling
- Vinex
- Wegen